Pogramy profilaktyczne - spinacz i debata - 19 listopada 2020

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie
W czwartek 19 listopad 2020 roku za pomocą dostępnych programów do zdalnego nauczania gościć będziemy przedstawicieli Fundacji Wychowanie w Dialogu. Zaproszone osoby prowadzić będą Programy Profilaktyczne – DLA UCZNIÓW KLASY 7 i 8 „SPINACZ”, DLA UCZNIÓW KLASY 5 i 6 „DEBATA”. Wychowawcy klas koordynować będą wysyłanie linków do zajęć profilaktycznych.

Najważniejsze informacje o programie SPINACZ
Program skierowany jest do: młodzieży w wieku klas 7-8, rodziców młodzieży, nauczycieli i pedagogów. „SPINACZ” zbudowany jest na trzech filarach: profilaktyka, rozwój osobisty młodego człowieka, edukacja.
Jest to profilaktyka: przemocy rówieśniczej, przemocy w Internecie (ukazanie konsekwencji „hejtu” wśród ofiar i sprawców), uzależnień od gier komputerowych, Internetu, telefonu, korzystania z narkotyków, alkoholu oraz innych używek i cyberprzemocy. Oprócz celów profilaktycznych program „SPINACZ” ma za zadanie zadbać o rozwój młodych ludzi w następujących obszarach: indywidualnych pasji i zainteresowań; budowanie wzorców opartych na takich wartościach jak: szczęście, sumienność, dobroczynność; wzmacnianie nieszablonowych sposobów myślenia. W czasie trwania programu „SPINACZ”, młodzieży zostanie przekazana wiedza z zakresu: planowania ścieżki kariery zawodowej, technik planowania czasu i codziennych zadań, kluczowych kompetencji społecznych, działania mechanizmów uzależnienia i ochrony danych personalnych w sieci. Program „SPINACZ” powstał z myślą o tym, by wesprzeć młodzież w okresie dorastania i wspólnie odpowiedzieć sobie na pytania z jakimi zagrożeniami lub możliwościami przyjdzie im się zmierzyć zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym. Program promuje przemyślane wybory i planowanie ścieżki zawodowo-edukacyjnej. Wspiera młodych ludzi w rozwijaniu indywidualnych pasji i zainteresowań oraz kształtuje postawę konsekwentnego dążenia do osiągania wymarzonych celów. Dodatkowo wspiera rodziców i wychowawców w przekazywaniu nastolatkom zasad, które uchronią młodzież przed zagrożeniami i pomogą w realizacji ich najgłębszych marzeń.

Najważniejsze informacje o programie DEBATA
Program skierowany jest do: młodzieży w wieku klas 5-6 oraz nauczycieli i pedagogów. Celem ogólnym programu jest wzmocnienie postaw pro-abstynenckich u nastolatków stojących przed progiem inicjacji alkoholowej. Cele szczegółowe: wzrost wiedzy o możliwościach rozwoju bez używania substancji psychoaktywnych i zmiana błędnych przekonań normatywnych (pro-alkoholowych norm środowiskowych), klaryfikacja wartości w kierunku promocji zdrowego stylu życia, wzmocnienie tendencji do podejmowani abstynencji w sytuacji nacisków środowiskowych - osłabienie siły presji rówieśniczej i ze strony środowiska dorosłych.
W programie wykorzystane są następujące strategie profilaktyczne: kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych piciu alkoholu przez dzieci i młodzież, konfrontowania cenionych wartości z ryzykownymi zachowaniami, przekazywanie wiedzy na temat konsekwencji zachowań , „osobiste postanowienie” (bez finalizacji w toku zajęć). Ponadto program nawiązuje do teorii reaktancji (teorii oporu psychologicznego), by uwzględnić w programie znaczenie prawa do podejmowaniu samodzielnych decyzji o abstynencji. Realizacja programu, ma charakter „krótkiej interwencji profilaktycznej w grupie”. W spotkaniu biorą udział uczniowie klas V i VI, gdyż większość uczniów w tym wieku jest przed inicjacją alkoholową. Nauczyciele (zwłaszcza wychowawcy klas) są obecni na zajęciach, W Debacie wykorzystuje się metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego. Scenariusz zajęć składa się z logicznie powiązanych ze sobą elementów, które mają charakter dyskursu. Należą do nich: tworzenie klimatu wspólnoty i ustalenia zasad pracy obowiązujących na zajęciach, sondaż, którego celem jest modyfikowanie przekonań normatywnych, przekaz wiedzy na temat alkoholu etylowego i historii jego używania, „burza mózgów” na temat korzyści i szkód związanych z używaniem alkoholu, której celem jest zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem, proste scenki dramowe ilustrujące negatywne konsekwencje/straty związane z piciem alkoholu, zabawy dydaktyczne, promowanie zabawy bez alkoholu (wykorzystanie skeczu), praca grup nad „tym co nas może chronić”, osobiste świadectwo prowadzącego zajęcia jako dorosłego abstynenta, sesja odpowiedzi na ewentualne pytania i podsumowanie.

Wychowawcy - za pomocą Mobidziennika- przekażą Państwu formularz zgody na udział dziecka w zajęciach profilaktycznych.

Beata Korbik

Organ prowadzący

Gmina Czempiń

www.czempin.pl

Kontakt

Szkoła Podstawowa w Głuchowie

Kościańska 28/30
Głuchowo, 64-020 Czempiń

[email protected]

tel. +48 61 2823427
tel. +48 518 630 886

Education - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.